January 20, 2012

Πώς, αν είστε μεγαλοσχολάρχης, θα τα τσεπώσετε απ’ το ΕΣΠΑ


Το Τέταρτο Κουδούνι / 20 Ιανουαρίου 2012


Ο Ιλάν Ρόνεν, διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου «Χαμπίμα» του Ισραήλ είναι ο διάδοχος του Αλεξάντρου Ντάριε, διευθυντή του Θεάτρου «Μπουλάντρα» του Βουκουρεστίου, στη θέση του προέδρου της Ένωσης των Θεάτρων της Ευρώπης _ στην οποία μετέχουν και τα δικά μας Εθνικό και ΚΘΒΕ. Καλορίζικος! Μένω μόνο με μια απορία: το Ισραήλ στην Ευρώπη βρίσκεται και μετέχει της Ένωσης Θεάτρων της Ευρώπης; Εσείς, θα με ρωτήσετε, βέβαια: Στην Eurovision γιατί μετέχει; Κι η Μακάμπι του Τελ Αβίβ γιατί παίζει σ’ όλες τις ευρωπαϊκές ποδοσφαιρικές και μπασκετικές διοργανώσεις; Έλα, ντε…
 


«Λίμνη των κύκνων» στο Μέγαρο απ’ το Μπαλέτο του Κρεμλίνου με πλήθος εναλλασσόμενων γκεστ πρωταγωνιστών. «Καρυοθραύστης» (φωτογραφία) απ’ το Μπαλέτο του Κιέβου της Εθνικής Όπερας της Ουκρανίας στο «Badminton». Τα δυο απ’ τα τρία μεγάλα μπαλέτα του Τσαϊκόφσκι είδαμε στην Αθήνα φέτος τις μέρες των γιορτών. Και ήταν, σε γενικές γραμμές, πολύ καλού επιπέδου κλασικό μπαλέτο.
Μπορεί να μην πέτυχα τους καλύτερους πρωταγωνιστές στην «Λίμνη» αλλά το κορ ντε μπαλέ ήταν άψογο και δεύτερη και τέταρτη πράξεις _ οι «λευκές» _ υπέροχες. Στα μείον, ο πολύ μέτριος ήχος στην ηχογραφημένη μουσική - κέντημα του Τσαϊκόφσκι _ για κοίτα που το αποδεχόμαστε πια αδιαμαρτύρητα να χορεύουν Τσαϊκόφσκι χωρίς συνοδεία ορχήστρας και να συζητάμε μόνο για τον ήχο του πλέι μπακ…

Ακόμα καλύτερος ο εκ Κιέβου «Καρυοθραύστης» (όσο, τέλος πάντων, κατάφερα να τον δω από ’κει ψηλά _ 31η σειρά ήταν; + το διάζωμα _ στο πάνω τμήμα του θεάτρου, άκρη – άκρη, που μ’ έβαλαν να καθίσω...). Πολύ πολύ καλή η χορογραφία του Βαλέρι Κοβτούν πάνω στα χνάρια της πρωτότυπης του Πετιπά, άψογο σύνολο, έξοχα σκηνικά και κοστούμια σε παλ χρώματα _ νομίζω πως είναι ο καλύτερος «Καρυοθραύστης» που ’χω δει.


Παίρνω τηλέφωνο στο Θεατρικό Μουσείο, κλειστό _ οι επί μήνες απλήρωτοι υπάλληλοι σταμάτησαν να πηγαίνουν ή παραιτούνται. Ανοίγω ραδιόφωνο ν’ ακούσω Τρίτο, «το πρόγραμμα τροποποιείται λόγω στάσης εργασίας του προσωπικού». Ανοίγω τηλεόραση στις 3 ν’ ακούσω ειδήσεις στην ΝΕΤ, απεργία. Ανοίγω τα μέιλ μου, δελτίο απόγνωσης «κλείνουν την Κρατική Σχολή Ορχηστρικής Τέχνης». Ρωτάω στο Ελληνικό Φεστιβάλ αν υπάρχει κανένα νέο, δεν ξέρουν τίποτα για τον προϋπολογισμό τους ακόμα _ θα γίνουν τα Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου; Η Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης» _ ο Νικηφόρος Παπανδρέου, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της, το αποφάσισε _ κλείνει, τέλος του μήνα, στην Θεσσαλονίκη. Στο ΚΘΒΕ ηθοποιοί και προσωπικό πληρώθηκαν μετά από μήνες και στο παρά πέντε το Θέατρο απέφυγε τις απεργίες και το κλείσιμο αφού ακύρωσε προγραμματισμένες παραστάσεις. Η «Ελευθεροτυπία» πάπαλα. Finis Graecie… Άντε, τώρα, να λες Καλή Χρονιά…  


Επειδή _ υποτίθεται…_ πρέπει πολύ πλέον να προσέχουμε πώς μοιράζουμε το δημόσιο χρήμα κι επειδή στη μικρή μας πόλη όλα μαθαίνονται, όπως, για παράδειγμα, οι, ενίοτε έως και σκανδαλώδεις, σχέσεις πολιτικών με ιδιωτικά συμφέροντα, αντιγράφω από καταγγελία του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών:
«Το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης […] ανακοίνωσε ανοιχτή πρόσκληση στις 20/05/2011 για υποβολή προτάσεων στο επιχειρησιακό πρόγραμμα ‘ανθρώπινου δυναμικού’ με τίτλο ‘Συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση υψηλής εξειδίκευσης στις δραματουργικές σπουδές υποκριτικής τέχνης για ανέργους με την χρήση εκπαιδευτικού κουπονιού’.
Στην κατάπτυστη πρόσκληση που απευθύνεται σε επιχειρηματίες (φωτογραφίζοντας μάλιστα συγκεκριμένο επιχειρηματία που έχει δραματικές σχολές σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ροδόπη) προωθεί 2.000.000 - 3.500.000 ευρώ από το ΕΣΠΑ για να κάνουν σεμινάρια σε ανέργους και να τους εξειδικεύσουν ως ηθοποιούς δίνοντάς τους πέντε ευρώ την ώρα και βγάζοντάς τους πάλι ανέργους στο χώρο του θεάτρου […]. Το μόνο κέρδος; Το κέρδος του επιχειρηματία που θα έχει κάνει τη ‘μπάζα’ του από τα χρήματα των εργαζομένων στην Ελλάδα και στις χώρες της Ε.Ε.[…].
Η ανεργία στον χώρο των ηθοποιών έχει ξεπεράσει τα όρια εδώ και χρόνια και αυτό σε καμία περίπτωση δεν οφείλεται σε ‘έλλειψη εξειδίκευσης’ (πόσο μάλλον ‘υψηλής’!) του υπάρχοντος πολυάριθμου υποκριτικού δυναμικού. Οφείλεται αντικειμενικά στο ότι η ‘ιδιωτική πρωτοβουλία’, έχοντας μοναδικό στόχο το επιχειρηματικό κέρδος, λυμαίνεται και το χώρο της υποκριτικής τέχνης στην Ελλάδα, κεντρώνοντας μάλιστα το πεδίο του ανταγωνισμού της αποκλειστικά στο κέντρο της πρωτεύουσας […]. Όλα αυτά αφήνουν εντελώς ακάλυπτες τις αυξημένες πολιτιστικές ανάγκες του ελληνικού λαού κρατώντας αναξιοποίητο τον τεράστιο αριθμό καλλιτεχνών που ο ίδιος ο λαός έχει γεννήσει.

Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών καταγγέλλει κάθε κυβερνητική παρέμβαση που στόχο έχει την αύξηση της ανταγωνιστικότητας των μεγάλων επιχειρηματιών εις βάρος των μικρών τόσο στο χώρο της θεατρικής παιδείας όσο και παντού, που προωθεί την παραπλάνηση των υποψήφιων σπουδαστών υποκριτικής τέχνης στη βάση του ‘ποια σχολή μπορεί να με βοηθήσει να βρω δουλειά, ανεξάρτητα από την ποιότητα σπουδών που παρέχει’ και που εκμεταλλεύεται περιπαικτικά την όλο και αυξανόμενη αδυναμία των υποψήφιων ηθοποιών να πληρώνουν δίδακτρα καλύπτοντας παράλληλα το σχετικό ‘κενό’ των εσόδων των μεγαλοσχολαρχών με ‘ζεστά’ χρήματα των λαών.
Η εμπειρία από την εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων στο παρελθόν, με το ‘στρίμωγμα’ ανέργων νέων (και όχι ανέργων ηθοποιών) σε 30μελή τμήματα _ μέσω του ΟΑΕΔ (όπως και θα ξαναγίνει) _ όπου παρακολούθησαν επί χρονικό διάστημα δύο μόλις εξαμήνων μαθήματα με βάση το ωρολόγιο πρόγραμμα του Α΄ έτους των δραματικών σχολών (ποια ‘υψηλή’ εξειδίκευση!!!) ενώ το κίνητρο συχνά δεν είχε καμία σχέση με την ανάγκη να γίνουν καλλιτέχνες ηθοποιοί αλλά απλά με την είσπραξη του ωρομίσθιου της ‘εκπαιδευτικής’ αυτής διαδικασίας, δείχνει ότι όχι μόνο δεν λύθηκε αλλά και μεγάλωσε το πρόβλημα της ανεργίας στον κλάδο των ελλήνων ηθοποιών και, μάλιστα, χωρίς καν τη στοιχειώδη τριετή παιδεία […]».



Του ’ριξαν σουτ. Απ’ την Λυρική. Εξ όσων έμαθα από πηγές έγκυρες. Του ρώσου τενόρου Βίκτορ Αφανασένκο. Που ’χε μετακαλέσει η Λυρική να τραγουδήσει Γουσταύο Γ΄ / Ρικάρντο στον «Χορό μεταμφιεσμένων» του Βέρντι _ διεύθυνση ορχήστρας Λουκάς Καρυτινός σκηνοθεσία Δημήτρης Μαυρίκιος. Όπου, εκτός του ότι απεδείχθη για τα μπάζα _ μετριότατος φωνητικά και ανεκδιήγητος υποκριτικά _ είχε το θράσος, όταν _ δικαιότατα _ τον έκραξαν, όπως σας έγραφα στο Τέταρτο Κουδούνι στις 5 Ιανουαρίου, να προτείνει τεταμένο το μεσαίο δάχτυλο προς το κοινό _ τόση χυδαιότης απ’ το θεράποντα της λυρικής τέχνης! Οπότε τον έστειλαν από ’κει που ’ρθε _ πυξ λαξ. Η Λυρική, δηλαδή, κάνοντας χρήση των όρων του συμβολαίου του, δεν τον πλήρωσε για τη συγκεκριμένη παράσταση ούτε του επέτρεψε να πραγματοποιήσει την επόμενη και τελευταία προγραμματισμένη εμφάνισή του. Καλά του ’καναν.

 

Προ 50ετίας
Τα Θεατρικά Νέα


Η Λυρική Σκηνή
δίδει απόψε στα «Ολύμπια» την πρεμιέρα της δημοφιλέστατης οπερέττας του Έμριχ Κάλμαν «Πριγκίπισσα της Τσάρντας» υπό την μουσική διεύθυνσι του Βάλτερ Πφέφερ, κατά σκηνοθεσία Όττο Φριτς, με σκηνικά και κοστούμια του Γιάννη Καρύδη. Στην «Πριγκίπισσα της Τσάρντας» τον επώνυμο ρόλο θα ερμηνεύση η πρωταγωνίστρια της Ε.Λ.Σ. Ανθή Ζαχαράτου […]. 19 Ιανουαρίου 1962.



Κατά πληροφορίες από την Θεσσαλονίκη, δόθηκε χθες το βράδυ εκεί με επιτυχία από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος η πρεμιέρα του έργου του Άγγελου Τερζάκη «Η κυρία με τα άσπρα γάντια» κατά σκηνοθεσίαν Σωκράτη Καραντινού. […]. Ο συγγραφεύς της «Κυρίας με τα άσπρα γάντια» Άγγελος Τερζάκης, προς τιμήν του οποίου παρετέθη χθες, μετά την παράστασι, γεύμα, αναχωρεί σήμερα από την Θεσσαλονίκη επιστρέφων στην Αθήνα. 19 Ιανουαρίου 1962.  


Έφθασε από το Λονδίνο όπου από μηνών διαμένει μονίμως ως στέλεχος των Μπαλλέτων της Μαρί Ραμπέρ ο Έλλην καλλιτέχνης του χορού και άλλοτε πρώτος χορευτής της Ε.Λ.Σ. Γιάννης Μέτσης, ο οποίος θα παραμείνει στην Αθήνα προς ανάπαυσιν περί τις 4 εβδομάδες. 20 Ιανουαρίου 1962.  


Αύριο το Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο παρουσιάζει στο θέατρο «Καλουτά» το πολύκροτο έργο των Ντ’ Υσσώ και Γκάου «Βαθειές είναι οι ρίζες», με την Μαίρη Αρώνη, τον Μάνο Κατράκη και την Κάκια Αναλυτή στους κεντρικούς ρόλους. 24 Ιανουαρίου 1962.

Δημοσιεύτηκε στα «ΝΕΑ».


No comments:

Post a Comment