January 16, 2015

Η Μαρία Ναυπλιώτου Βερενίκη του Ρακίνα στο Φεστιβάλ Αθηνών σε σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση


Το Τέταρτο Κουδούνι / Έκτακτο 

H Μαρία Ναυπλιώτου θα ερμηνεύσει την Βερενίκη στη φερώνυμη τραγωδία του Ρακίνα που, αν όλα πάνε καλά, θα παρουσιαστεί στην «Πειραιώς 260», στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, το προσεχές καλοκαίρι απ’ την εταιρεία θεάτρου «Dot», σε σκηνοθεσία του Θέμελη Γλυνάτση. Με μια σύγχρονη ματιά, βέβαια, «με βάση τους συσχετισμούς μεταξύ των ηθοποιών, της αρχιτεκτονικής και του ήχου», όπως σημειώνεται.
Η «Βερενίκη», πεντάπρακτη τραγωδία, γραμμένη σε αλεξανδρινό στίχο απ’ τον Ρακίνα έκανε την πρεμιέρα της στο Παρίσι, στο «Οτέλ ντε Μπουργκόν», με πρωταγωνίστρια τη νέα τότε βεντέτα Μαρί Σανμελέ.
Στο έργο -ένα έργο χωρίς ουσιαστικά πλοκή, επικεντρωμένο στο λόγο- ο νέος ρωμαίος αυτοκράτορας Τίτος είναι ερωτευμένος με την βασίλισσα της Παλεστίνης Βερενίκη που βρίσκεται στην Ρώμη και με την οποία ερωτευμένος είναι και ο φίλος του Αντίοχος, βασιλιάς της Κομμαγήνης -στην Ρώμη κι αυτός. Ο Τίτος μόλις έχει ανεβεί στο θρόνο μετά το θάνατο του πατέρα του Βεσπασιανού και όλοι πιστεύουν πως είναι πια ελεύθερος να παντρευτει την αγαπημένη του. Αλλά για την κοινή γνώμη της Ρώμης ο γάμος αυτός με μία ξένη βασίλισσα είναι ανεπιθύμητος. Ο αυτοκράτορας υποκύπτει στο καθήκον απέναντι στο λαό του και στέλνει το φίλο του Αντίοχο να ενημερώσει την Βερενίκη πως δεν μπορεί να την παντρευτεί. Εκείνη, γνωρίζοντας τον έρωτα και του Αντίοχου προς αυτή, δεν το πιστεύει . Μέχρι που της το επιβεβαιώνει ο ίδιος ο Τίτος. Η Βερενίκη, τελικά, αρνείται και τους δυο. Και, παρά τις ικεσίες του Τίτου να μείνει, φεύγει απ την Ρώμη, όπως κι ο Αντίοχος. Ο Τίτος μένει μόνος να κυβερνήσει την αυτοκρατορία του.
Το έργο θα παρουσιαστεί στην εξαίρετη, έμμετρη μετάφραση του Στρατή Πασχάλη που χρησιμοποιήθηκε σ όλα τα μέχρι τώρα ελληνικά ανεβάσματα του έργου, με σκηνικά του αρχιτέκτονα Αδριανού Ζαχαριά (με τον οποίο ο Θέμελης Γλυνάτσης έχει δημιουργήσει το 2013 την «Dot»), κοστούμια Μαργαρίτας Δοσούλα, μουσική των Silent Move, ηχοληψία Γιώργου Κατσιάνου και φωτισμούς Μελίνας Μάσχα. Τον Τίτο θα ερμηνεύσει ο Νέστορας Κοψιδάς και τον Αντίοχο ο Ιερώνυμος Καλετσάνος. Στη διανομή, επίσης, οι Αλεξάνδρα Ντεληθέου, Αντώνης Μυριαγκός και Θανάσης Δόβρης.
Την «Βερενίκη» πρωτοπαρουσίασε στην ελληνική σκηνή τη σεζόν 1997/1998, στο τότε θέατρο «Ανάλια», με το δικό του «Θέατρο του Λόγου», ο Βίκτωρ Αρδίττης. Με Βερενίκη την Ευρύκλεια Σωφρονιάδου, Τίτο τον Δημήτρη Σιακάρα και Αντίοχο τον Νίκο Γεωργάκη.
Την τραγωδία του Ρακίνα ανέβασε στη συνέχεια, το χειμώνα 2005/2006, με το «Θέατρο του Νότου», στο «Αμόρε», ο Γιάννης Χουβαρδάς. Βερενίκη ήταν η Αμαλία Μουτούση, Τίτος ο Ακύλλας Καραζήσης, Αντίοχος ο Νίκος Κουρής.
Το έργο, κατά σύμπτωση, παίζεται και τις μέρες αυτές στο «Beton 7», στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Θεατρικές Συνθέσεις ΙV» που οργανώνεται εκεί. Η σκηνοθεσία είναι της Μαρίας Ξανθοπουλίδου που χει ανεβάσει μια εκδοχή με τρεις ηθοποιούς -Δημήτρης Παπαδάτος, Γιάννης Παπαδόπουλος, Δάφνη Σκρουμπέλου. 
Εντόπισα όμως και μια γαλλική παράστασή στην Ελλάδα-που δεν ξέρω, όμως, αν ήταν η πρώτη στη χώρα μας: παίχτηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών του 1960, στο Ηρώδειο, απ’ το θίασο της Μαρί Μπελ, με την ίδια, σταρ του γαλλικού θεάτρου και του κινηματογράφου του Μεσοπολέμου, στον επώνυμο ρόλο σε σκηνοθεσία Αντρέ Μπαρσάκ.
Ο σχετικά νέος στο χώρο Θέμελης Γλυνάτσης παρουσίασε πέρσι στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, με την «Dot» και σε συνεργασία με την ομάδα θεάτρου «Ατονάλ», το αναρχικό έργο της πρωτοποριακής ισπανίδας συγγραφέα Ανχέλικα Λίντελ «Τα ψάρια βγήκαν να πολεμήσουν ενάντια στους ανθρώπους» σε μια στιλιζαρισμένη, εξαιρετική παράσταση που προφανώς ήταν το διαβατήριό του για να επιλεγεί να συμμετάσχει και φέτος.
Ας υπογραμμιστεί πως η Μαρία Ναυπλιώτου, η οποία επρόκειτο να παίξει, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη και με τον Γιάννη Ζουγανέλη και τον Αλέξη Γεωργούλη πλάι της, τον επώνυμο ρόλο στο μιούζικαλ «Βίκτωρ/Βικτώρια» των Μπλέικ Έντουαρντς-Χένρι Μαντσίνι-Λέσλι Μπρίκας-Φρανκ Γουάιλντχορν, που ήταν προγραμματισμένο για την άνοιξη στο «Pantheon Theater» αλλά αναβλήθηκε, δε θα ναι στη διανομή της παράστασης την επόμενη σεζόν στην οποία μεταφέρθηκε.

No comments:

Post a Comment